Min dosett..

Som gastric bypass opererad äter man endel tabletter varje dag. Som gastric bypass opererad och gravid äter man ännu fler tabletter om dagen. 

Barnmorskan bad mig lägga på en extra järntablett om dagen nu, ligger ofta lågt på järn. Hoppas magen klarar ökningen bara. Hon har även varnat mig att mina kalcium-tabletter kan komma att ökas framöver. Det är dom största tabletterna jag äter. Just nu 2 om dagen. Lär bli 4 om dagen så småningom. 

Det är ju inga konstigheter egentligen. Jag behöver extra allt eftersom jag inte får i mig det via kosten lika lätt med en mindre magsäck. 


Men problemet är.. Direkt efter min operation ville sjuksystrarna få i mig alvedon. Hade inga problem att äta tabletter innan så jag tog emot och försökte svälja. Det gick inte så bra. 
Jag hade en rätt kraftig blödning i magen under operationen och (nu blir det lite äckligt så en varning är på sin plats) allt innehåll från den blödningen ville lixom röra sig uppåt varje gång jag försökte få i mig tabletter... Så efter det får jag kämpa med att få i mig en liten tablett. 

Förstår ni utmaningen att varje dag svälja allt detta...? 


En lätt veckoranson tabletter.

Men jag gör det för Pigges skull. Det gör det lite lättare. H*n behöver tillskott och jag måste ge den det :) 


Hemma är det fortfarande febrigt. Vi har varit hemma hela dagen och bara skrotat runt. Ganska skönt om ni frågar mig. 

Imorgon får vi välkomna vecka 18, två små veckor till halvvägs! Heja Pigge ❤️

#1 - Hanna

Det finns som väl är olika järntabletter man kan ta så blir du dålig i magen - byt :) bm rekommendera nåt märke men jag valde annat/billigare och blev aldrig dålig :p

Svar: Så är det såklart. Har dock bytt från en annan stor redan innan graviditeten för att det inte funkade (äter ju järn efter operationen livet ut) oron var mest att dosen dubblas :)
Christina H Lindström