Det här med amning.
Jag ammar inte Theodor. 
Jag ville amma. Men det har verkligen inte fungerat. Det började redan på bb, Theo hade helt fel sugteknik och puttade bort bröstet med tungan snarare än att han sög. 
Lägg där till att jag har "platta" bröstvårtor hjälpte inte direkt till. Han fick inget vidare grepp och sen kunde han inte suga. Ingen bra kombination! 

Försökte ett tag men det slutade ju med en konstant gråtande bebis som gick ner mer och mer.. Innan vi fick veta att han gått ner 12% av sin födelsevikt var Henke och jag så nöjda och konstaterade att mina bröst verkligen levererade nu, dom hade aldrig varit så hårda som då! 

Pfh, på sjukhuset kom vi snabbt ner på jorden. "Får jag känna" undrade barnmorskan och det fick hon såklart.. "dom är fortfarande väldigt mjuka". Happ.. 

(null)

Där och då satte dom Theo på matschema, jag skulle samtidigt pumpa mina bröst för att få igång produktionen. Theo tog flaskan och åt och åt, samtidigt blev han en sjukt mycket gladare bebis. 

Jag försökte hålla samma tempo med pumpningen, men när två dagar gått och allt jag fått ihop var knappt 50ml började jag ge upp. Theo mådde bra av ersättningen, vi visste exakt hur mycket han åt och när. Att jag skulle slita mitt hår för att "man ska amma" kändes så dumt. 
Ja, hade det funkat utan problem hade jag velat amma. Men det gick inte, efter hela innan-under-efter förlossningsresan jag  gick genom orkade jag inte. 

Och vet ni? Jag tror det är det bästa beslut vi tagit. 
Henrik kan mata, vilket de senare kvällarna ger mig många timmars sömn innan jag ska upp igen. Säg att vi matar honom vid 21, då vill han ha mat igen vid 00 och därefter kl 03 (vi går fortfarande på 3h/matschema). Detta gör att runt 21-22 kan jag gå och lägga mig, Henke matar vid 00 och när Theo vill ha mat kl 03 har jag fått många timmars sömn vilket gör enorm skillnad på dagen sen. 
En annan sak som är bra med flaskan är det jag nämnde tidigare. Vi vet hur mycket han fått i sig. Vilket resulterar i en nöjd bebis ett par timmar innan han vill äta igen. Då kan man planera sin tid om dagarna på ett helt annat sätt. 

Jaja jag vet att det kan ändras. Men för oss funkar detta utmärkt just nu. Glad mamma och pappa. Glad bebis! 

De flesta jag pratat med (mammor) önskar antingen att de bytt till flaska tidigare, eller inte ammat alls. Att ersättningen förändrat allt när de väl börjat ge flaska. 

Jag förstår ärligt talat inte grejen att BVC hetsar på det sättet de gör när det kommer till amning. "Gå till den mottagningen så hjälper dom dig!" "Gör si gör så". Men om det inte funkar? Ska man plåga sig? Närheten får bebisen i famnen med flaskan ändå. 
Ja jg vet att det finns hälsofördelar med att amma. Och om man väljer bort det av skäl som "mina bröst blir fula". Fine. 
Ersättningen idag är toppen! Theo kommer växa upp till en fullt fungerande människa även fast jag inte ammar. 


Kanske lite spretigt inlägg men summa sumarum är. Plåga dig inte om amningen inte fungerar. Du vet bäst. Lyssna på vad du känner. Man är inte en sämre förälder om man ger flaska. 
Jag hade varit en jävligt dålig mamma om jag gett Theo bröstet, för då hade han inte blivit mätt. 

Oh well, återkommer senare för idag är en speciell dag! ✌🏼